Bundan sonra da Mesih ve Mehdi tartışması durmayacak, devam edecek.. Mehdi ve Mesih ile ilgili inanç Kur’an’dan değil, hadislerden kaynaklanıyor. Tevrat’ta Meşiah kavramı var. İslam geleneğinde Mesih olarak Hz. İsa kabul edilir. Hz. İsa’nın dünyada tekrar bedenlenmesi, İslam geleneğinde mutlak değildir..
Mehdilik konusu Şia’da iman meselesidir. İmamlar Nübüvvetin devamı gibi algılanır ve masumiyet isnat edilir.. İmamet ve Hilafet İslam geleneğindeki iki mezheb topluluğunun en temel aykırılık noktasıdır..
Esasen Şia’da imamın masumiyeti bir akaid sorunu olarak ele alınırken, biz de ise tarikat şeyhlerine bile amelen masumiyet isnat edilir.. Ki, elbette bu doğru bir inanış değildir, esas itibarı ile. O sebeble ki, şeyh önünde “musalla taşınma meyyit gibi olmak” istenir.. Bu ise, esasen “din büyüklerini İlah ve Rab edinmeme emri”ne karşı bir tavır olarak önümüze çıkar.. Bu iddiadakiler, Muhammed ümmetinin âlimlerini, Beni İsrail peygamberinden daha üstün olmakla nitelerler. Oysa ki, Hz. Musa ve Hz. İsa gibi azim peygamberler de Yakup oğulları arasındadır..
Bakın, Şiilerin beklediği Mehdi, zaten kendisi Hasan el Askeri’nin oğlu olan Şia imamı olan Mehdi’dir. Dolayısı ile ona göre, tek İslam vardır, o da Şia İslamı’dır. Sünnilik ise sapmadır.. Sünnilerin beklediği Mehdi ise, Fırka-i Naciye olarak ehli Sünneti tek ve hakiki İslam olarak niteleyecek ve Şia’yı sapma olarak yorumlayacaktır..
Bu inanç mensuplarının muhtemel bir Mehdi tartışması, İslam ümmetini Kerbela günlerine geri götürecektir ki, bu büyük bir fitnedir..
Kaldı ki, Sünnilerin ve Şiilerin de kendi içlerinde tek bir mehdisi yok.. Her iki kesimde de onlarca Mehdi olduğunu iddia eden adam var.. Ahmedi Necat’ın Kayınbiraderi üzerinden temas kurduğu Mehdi nasıl bir Mehdi! Hüccetiye hareketinin Mehdisi ne zaman zuhur edecek. Amerikano Mehdi ne zaman çıkacak göreceğiz..
Osmanlı’da Mehdîci hareketler arasında öne çıkan Rafızî isyanlarını bir kenara not etmek gerek.. 1240 yılındaki Babaî ayaklanması da bir kenara not edilmeli. 1665 tarihindeki Seyyid Abdullah, 1511’deki Şahkulu isyanı, 1520’de Bozoklu Celal ve 1527 tarihli Şah Kalender isyanları ihtilalci Mehdîci hareketler arasında sayılır. 1525-1528 tarihleri arasında Adana ve Orta Anadolu’da ortaya çıkan bir sürü Mehdi var. Çoğu tarikat çevresinden, inziva sonrası ortaya çıkan hareketler.. Kanuni Sultan Süleyman ve IV. Murad da Mehdî-i ahirzaman olduğunu söyleyenler olmuş. Kimine göre Erbakan Mehdi’yi karşılayacak olan zattı. Kimine göre Mehdi 2014 yılında zuhur edecek. Kimine göre Mehdi kişi değil, bir cemaat! O da Gülen Cemaati. Gülen Mesih!
Günümüzde Gulam Ahmed ve Amerika’daki siyahi Müslüman lider Elijah Muhammed de Mehdi sayılan liderler arasındadır..
Geçmişte bir çok Mehdilik olayı yaşandı.Şiiliğin ilk kollarından Keysanîyye’ye bağlı Muhtar, Muhammed bin Hanifiyye’yi Mehdi ilan etti ve ilk defa Mesih anlamında Mehdi kelimesi kullanılmış oldu.. 700’de isyan bastırılıp Muhammed bin Hanefiyye öldüğünde bir kısım Keysaniler, Muhammed bin Hanefiyye’nin ölmediğine ve geçici olarak saklandığına inanmışlardır. Böylece Gayba ve Rucu inanışları yaygınlık kazanmaya başladı.
Şiilik meşrebinin Caferilik mezhebi de Keysaniliğin mesih inancından etkilenmiştir. 12. İmam Muhammed el Mehdi (Muhammed Muntazar) 874’de babası ve 11. İmam Hasan el Askari’nin ölümünün ardından 4, 5 yaşındayken kayboldu. 940’a kadar küçük Gayba yaşandığına ve 940’den sonra büyük Gayba haline girdiğine inanılmıştır. İsmailîlik mezhebinde, diğer sülaleden gelen ve gayba eden Mesih’in Kâim olarak Rücu edeceğine inanılmıştır. Ve bu inanç Fatımi’in ikinci imamının adı Kâim’e yansıtılmıştır.
Alevilik’te İmam Mehdi onikinci İmam diye bilinir. Dürziler de kendilerini kurtarmak üzere. Fatımi halifesi El-Hakim bi-Emrillah’ın dönüşünü beklemektedirler. Bahaîlik’te Mehdi Bahaullah’tır. 1868 yılında ortaya çıkan Bahailik İran’da mehdi inancından doğan bir dindir.
Kadiyanilik ya da Ahmediyye hareketi olarak bilinen Pakitan kökenli hareketin kurucusu Mirza Gulam Ahmed, Mesih ve Mehdi’dir. Şimdi buna bir de Fetullah Gülen eklenmektedir.. Gülen’in başında olduğu cemaat Mehdiyeti, kendisi de Mesihiyet makamını işgal etmektedir.. Ve 3 dini kendi inancı içinde birleştirmektedir ve bu anlamda kâinatın devamına vesile olan yüce bir şahsiyettir ve kâinatın imamı makamındadır. Böylece hem Hilafeti ve hem de İmameti şahsında birleştirmektedir.. Aynı şekilde Hristiyanlık ve Yahudilik de onun misyonu içinde yer almaktadır.
Bazı araştırmacılara göre, Risale-i Nur’ların değişik yerlerinde işaret edilen veya anlatılan Mehdi konusu, cemaatin, Mehdi’nin kendi içlerinden çıkacağı, Mehdi’nin Risale-i Nur’u bir program olarak kullanıp, O’nunla bütün dünyaya hakim olacak bir hizmeti 2000’li yılların başlarından itibaren yürüteceği beklentisi bulunmaktadır. “İstikbal inkılabatı içinde en gür sada olması beklenen İslam’ın sadası”nın, “Güneşin Batıdan doğması” beklentisi ile birleşmesi ve Sikke-i Tasdik-i Gaybi’deki işaretler, 2014 yılına işaret etmektedir.. Zaten bütün bu gelişmeler de bu tarihle irtibatlandırılmaktadır.
2014 beklentisi, sadece İslam geleneğinde değil, Yahudilik ve Hristiyanlık’ta da üzerinde çokça durulan bir zaman dilimidir.. Bu inanış, antik inançlarda da kritik bir zaman olarak işaretlenmektedir.. Kimine göre “Tarihin sonu”, kimine göre “Medeniyetler arası çatışma”nın başlangıcı, kimine göre Ehli salibin hezimeti ve İslam toplumlarının yükselişi ile açıklanmaktadır..
Eskatolojik yorumlar, Kehanetler, mitolojik anlatımlar, Mehdi, Mesih, Yecüc Mecüc ya da Gog Magog, Dabbetül Arz, Deccaliyet, Süfyan, Melheme-ı Kübra, Armagedon, Siyah Bayraklılar, Amik Ovası’nda yaşanacak büyük savaş, hepsi bu kıyamet teolojisi ile ilişkili konulardır. Bu konu burada bitmeyecek, en iyisi biz yarın da bu konuya devam edelim. Selam ve dua ile.
yeniakit