Abdullah Büyük
İSLAMÎ EVLERİN ÖZELLİKLERİ
Ayet, kişiyi Cenab-ı Allah’a kılavuzlayan, O’nu hatırlamasını sağlayan canlı cansız her şeyi kapsamı altına alır. Hayatındaki her ana ibadet etiketini yapıştıran mü’min, yalnızca Kur’an-ı Kerim’i değil çevresinde gördüğü her şeyi de kendisine Allah’ı hatırlatan bir ayet olarak kabul eder. Eşyaya bakışı böyle zengin ve hikmet dolu olan mü’min, tüm kâinata Allah’ın ayetleri olarak nazar eder ve her bir nazarı onun için ibadet seviyesine yükselmiş olur. Bazen bir dağ, bazen bir çiçek ayet olabileceği gibi içinde yaşadığımız evler de birer ayettir.
İnsanın fiziki yorgunluğunu dinlendirmek için ihtiyacı olan aile ortamıdır. Cemiyet hayatından yorulduğu yani sosyal olarak, fikrî olarak yorgunluk hissettiği zamanlarda da en iyi dinlendiği ortam yine evidir. Aslında otel ve pansiyon gibi ortamlarda huzur bulunamamasının temel sebebi de bu, yani otel ve pansiyonların aile şefkat ve merhametinden yoksun olmasıdır.
Çocukların insanları ve hayatı tanımaya başladıkları mekân da evlerimizdir. Aile ortamında hayata bakışını şekillendiren çocuklar anne babalarının onlara sundukları ev ortamını, onların hayat tarzlarını ve ev içinde yaşananları benimserler. Çocuklar sevmeyi, sevmemeyi, kızmayı, hoşgörüyü, nefreti, barışmayı, küsmeyi vs. hep evde öğrenirler. Yedi yaşına kadar bu ortamda büyüyen, yedi yaşından sonra da okul, cami ve ev olmak üzere sosyal hayatını oluşturan bir çocuk, bu üç merkez arasındaki kopuklukları, çelişkileri gördükçe sosyal hayata adapte olması da zorlaşır. O nedenle sosyal hayata karışmadan ilk yedi yılda verilen eğitim çocuğun ileride nasıl bir karaktere sahip olacağı hususunda belirleyici etken olacaktır. Çocuğun ilk yedi yıllık hayatıyla ilgili onun için bir mektep olan annenin daha fazla sorumluluk duyması gerektiği inkâr edilemez bir gerçektir. Anneler çocukları için mektep olmanın ağır sorumluluk ve mesuliyetini omuzlarında hissetmelidirler. Bir çocuk yağmurun nasıl yağdığını, kar tanelerinin nasıl oluştuğunu, kâinatın nasıl var olduğunu; bunların yanında insanlarla nasıl geçinmesi gerektiğini, temizliğine nasıl dikkat etmesi gerektiğini eğitimi hangi seviyede olursa olsun ilk kez annesinden öğrenecektir. Bu aşamada çocuğunun dünyaya bakışı şekillenirken onu ilahi gerçeklerle, Allah’ın kudretiyle buluşturmak da yüz öğretmen gücü kendisinde toplanmış olan Müslüman annenin asli görevidir.
Evler eşlerin ruh ve beden sağlıklarının muhafazasını sağlar. Nimetlerin kıymeti, onları kaybettikten sonra anlaşıldığı gerçeğinin farkında olarak, evlerimiz gibi büyük bir nimetin değerini idrak etmek için onun elimizden alınmasını beklemeyelim.
Evlerimiz de İslamî (İslam’a ait) olmalı; aile fertlerine de İslam’ı rahat tatbik etme imkânı vermelidir. Zaten Rabbani bireylerin oluşturduğu İslamî evlerin içerisinde İslam’ı tatbik etme imkânı yüce Allah tarafından kolaylaştırılacak ve İslam’ın tatbik edilmesiyle, İslamlaştırılan evlerden Rabbani şahsiyetlerin yetişmesi devam edip gidecektir.
İslamî ev, aile olarak yaşamaya elverişli bir mekân olmalıdır. Böyle bir ev, fertlerinin onun dışında vakit geçirerek, oradan uzaklaşarak rahatladığı değil; dünyadaki cennetine girer gibi sevinç ve mutlulukla adım attığı, huzur ve sükûnu yakaladığı ev olacaktır.
İslamî evin çevre şartları da İslam’a uygun olmalıdır. Evinin bulunduğu bölge, çocukların yetişmesi açısından tehlike arz ediyorsa ve orayı tebliğ ile hayra yöneltme imkânı varsa orada durulmalı, yoksa o mahallenin veya bölgenin terk edilmesinin hicret sevabı kazandıracak bir mesuliyet olduğu bilinmelidir.
Son olarak, İslamî evin mahremiyet esaslarına uygun şekilde tanzim edilmesi gerekmektedir. Modernizmin ortadan kaldıramayacağı haremlik-selamlık dediğimiz usul, imkân ölçüsünde uygulanmalıdır. Bunu uygularken de adetleri değil, bu usulün Kur’an ve sünnetteki maksadını esas almalı ve onlara göre yerine getirmeliyiz.
yeniakit